وبلاگ الهه یوسفی دانشجوی شیمی کاربردی

این وبلاگ حاوی اطلاعات و اخبار در خصوص علم شیمی ومطالب متفرقه دیگر می باشد

وبلاگ الهه یوسفی دانشجوی شیمی کاربردی

این وبلاگ حاوی اطلاعات و اخبار در خصوص علم شیمی ومطالب متفرقه دیگر می باشد

شیمی آلی و ایران(خبر)

 راه‌اندازی واحد دوم متانول پتروشیمی زاگرس؛

ایران 12 درصد کل متانول جهان را تولید می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس گفت: با راه‌اندازی واحد دوم متانول در شرکت پتروشیمی زاگرس ایران 12 درصد کل تولید متانول جهان را در اختیار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی پتروشیمی زاگرس، محمد حمیدی اظهار داشت: ظرفیت تولیدی واحد دوم، برابر با 5 هزار تن در روز و معادل یک میلیون و 650 هزار تن در سال است و با راه‌اندازی این واحد تولیدی متانول در شرکت پتروشیمی زاگرس ظرفیت متانول تولیدی کشور به 6 میلیون و 50 هزار تن در سال می‌رسد.
مدیرعامل پتروشیمی زاگرس خاطرنشان کرد: پتروشیمی زاگرس، بزرگ‌ترین تولیدکننده متانول در جهان است و واحد دوم نیز با هدف توسعه تولید متانول در کشور و به دلیل وجود بازار مناسب جهانی در کنار واحد نخست آن اجرا شده است.
حمیدی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری این طرح، 178میلیون و 875 هزار یورو در بخش ارزی و 1038 میلیارد ریال در بخش ریالی است.
وی تصریح کرد: از ویژگی‌های مهم این طرح می‌توان استفاده از راکتور اتوترمال در واحد ریفرمینگ به منظور شکستن هیدروکربورات گاز طبیعی، تبدیل آن به گاز سنتز و همچنین استفاده از راکتور
GAS-Cooled
در واحد سنتز متانول، استفاده از برج خنک‌کننده به جای استفاده از آب دریا که از دیگر نکات منحصر به فرد این واحد است و برای نخستین بار با موفقیت در یک واحد پتروشیمی در عسلویه به کار گرفته شده است را نام برد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی زاگرس اضافه کرد: حجم بتون‌ریزی در اجرای این طرح عظیم، معادل 41 هزار و صد مترمکعب و حجم خاکبرداری نیز 79 هزار مترمکعب بوده و حدود 1450 تن نیز وزن اسکلت فلزی آن است.
حمیدی در ادامه بیان داشت: خوراک این واحد جدید گاز طبیعی و اکسیژن است و گاز طبیعی مورد نیاز طرح نیز به میزان 188 هزار مترمکعب در ساعت از فازهای 1 و 2 پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی و 84 هزار و 500 مترمکعب اکسیژن در سایت از واحد پتروشیمی مبین تامین می‌شود.
وی افزود: متانول تولیدی این شرکت در تهیه فرمالین برای مصارف خانگی، تولید انواع رزین‌ها در صنایع پایین دستی در تولید انواع ظروف و دوربین‌های عکاسی، کلید، پریز و انواع چسب‌های صنعتی کاربرد دارد.
مدیرعامل پتروشیمی زاگرس تصریح کرد: متانول تولیدی این شرکت همچنین برای تولید انواع الیاف و پارچه با کاربردهای خاص، تهیه متیل متاکربنات برای تولید انواع لامینیت‌ها و به منظور تهیه
MTBE برای ارتقای درجه آرام سوزی بنزین و جایگزین سرب و در تولید DME (به عنوان سوخت جدید) که جایگزین گازوییل و گازهای شهری مطرح است، کاربرد دارد.

منبع : فارس نیوز

نانو و بهبود مصرف سوخت موتور(خبر)

خبرگزاری فارس: مخترعان ایرانی با استفاده از فناوری نانو روغن موتوری ساختند که طول عمر موتور را افزایش و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

پژمان سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس گفت: این روغن موتور با استفاده از فناوری نانو برای اولین بار در جهان ساخته شده است.
وی ادامه داد: در این روغن موتور از نانوذراتی استفاده شده که بر پایه کربن است و گرد است و حالت بلبرینگی دارد.
مجری این طرح گفت: این روغن به خاطر خاصیتی که دارد، لابه‌لای قطعات موتور می‌رود و از سایش قطعات روی یکدیگر جلوگیری می‌کند و از آنجا که از نانو در این روغت استفاده شده، قابلیت رفتن به ریزترین نقاط را که روغن‌های معمولی نمی‌توانند در آن نفوذ کنند را دارد.
وی ادامه داد: این روغن دمای موتور را به خود می‌گیرد و از جوش‌آوردن خودرو جلوگیری می‌کند و در هوای سرد نیز می‌توان با یک استارت خودرو را روشن کرد.
سلیمانی گفت: استفاده از این روغن مصرف سوخت را بین 5 تا 8 درصد کاهش می‌دهد و طول عمر موتور خودرو را افزایش می‌دهد.
وی اضافه کرد:‌ این روغن موتور هم اکنون به تولید انبوه رسیده و وارد بازار شده است.

نانو به کمک دیابتی ها آمد

دانشمندان ایتالیایی موفق به تولید نانوروبشگر اپتیکی برای شناسایی سریع شکر در غذا با قابلیت کنترل قند در غذای افراد دیابتی شدند.

به گزارش سرویس فن‌آوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دانشمندان ایتالیایی با استفاده از قدرت آنتی‌اکسیدانی غذا برای تولید نانوذرات طلا از محلولی با طلای سه ظرفیت جهت توسعه یک حسگر قند تغییر رنگ دهنده مبتنی بر غشاهای نانوالیافی نایلون بهره برده‌اند.

این غشاءها با استفاده از الکتروریسندگی تولید شده و با یون‌های طلای سه ظرفیتی اشباع شده‌اند.

این حقیقت که انرژی موجود در غذا می‌تواند موجب احیا شدن یون‌های طلا به نانوذرات طلا شود، قبلا به اثبات رسیده است.

اخیرا از این یافته‌ها برای احیای شکر نیز استفاده شده است.

دانشمندان دانشگاه میلان مشاهده کرده‌اند که در محیط قلیایی (هیدروکسید سدیم 1/0 مولار)، آلدوز و کتوز می‌توانند به عنوان ترکیب احیا کننده عمل کنند.

این محققان سطح غشاهای نانوالیافی الکتروریسیده را با یون‌های طلای سه ظرفیتی اشباع کردند.

الکتروریسندگی امکان تولید سریع و کم هزینه غشاهای محکم و ارزان را فراهم می‌کند. الیاف در هم پیچیده حاصل دارای مساحت بالایی بوده و قابلیت تثبیت مقادیر بالایی از محلول طلای سه ظرفیتی را دارند.

رشد نانوذرات باعث می‌شود غشای شفاف در عرض یک دقیقه به رنگ بنفش درآید. نقطه حاصل نشان‌دهنده حضور قند احیا کننده است.

این گروه تحقیقاتی بر این باورند که چنین نانوروبشگر اپتیکی می‌تواند نقش مهمی در کنترل قند (به‌عنوان مثال در نوشیدنی‌ها و غذاهای دیابتی) ایفا کند.

نتایج این کار تحقیقاتی در مجله Nanotechnology منتشر شده است.

چرا سقف نیروگاههای هسته ای گنبدی شکل است؟

آیا می دانید : سقف های گنبدی بسیار محکم تر از سقف های معمولیست ؟؟

سوخت یک نیروگاه هسته ای ، اورانیوم است. اورانیوم عنصری است که در اکثر مناطق جهان از زیرزمین استخراج می شود. اورانیوم بعداز مرحله کانه آرایی بصورت قرصهای بسیار کوچکی در داخل میله های بلند قرار گرفته و داخل رآکتور نیروگاه نصب می شوند. کلمه «Fission» به معنی شکافت است. در داخل رآکتور یک نیروگاه اتمی ، اتمهای اورانیوم تحت یک واکنش زنجیره ای کنترل شده ، شکافته می شوند. در یک واکنش زنجیره ای ، ذرات حاصل از شکافت اتم به سایر اتمهای اورانیوم برخورد کرده و باعث شکافت آنها می گردند. هریک از ذرات آزاد شده مجدداً باعث شکافت سایر اتمها در یک واکنش زنجیره ای می شود. درنیروگاههای هسته ای ، معمولاً از یک سری میله های کنترل جهت تنظیم سرعت واکنش زنجیره ای استفاده می گردد. عدم کنترل این واکنشهامی تواند منجربه تولید بمب اتم شود. اما در بمب اتم ، تقریباً ذرات خالص اورانیوم 235 یا پلوتونیوم (باشکل و جرم معینی) باید با نیروی زیادی در کنارهم قرار گیرند. چنین شرایطی در یک رآکتور هسته ای وجود ندارد.


واکنشهای زنجیره ای همچنین باعث تولید یک سری مواد رادیواکتیو می شوند. این مواد در صورت رهایی می توانند به مردم آسیب برسانند. بنابراین آنها را به شکل جامد نگهداری می کنند. این مواد در گنبدهای بتنی بسیار قوی نگهداری می شوند تا در صورت بروز حوادث مختلف ، خطری بوجود نیاید .


واکنشهای زنجیره ای باعث تولید انرژی گرمایی می شوند. این انرژی گرمایی برای جوشاندن آب در قلب رآکتور مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین ، به جای سوزاندن سوخت ، در نیروگاههای هسته ای ، اتمها از طریق واکنش زنجیره ای شکافته شده و انرژی گرمایی تولید می کنند. این آب از اطراف رآکتور به قسمت دیگری از نیروگاه فرستاده می شود . در این قسمت که مبدل گرمایی نامیده می شود، لوله های پر از آب حرارت داده شده و بخار تولید می کنند. سپس بخار حاصله باعث گردش توربین و درنتیجه تولید برق میشود.
رئیس شرکت دولتی ایمنی امور نظارت فنی روسیه گفت که نیرو گاه هسته ای توسط روسیه در بوشهر در حال ساخت است بدون هیچ تردیدی ایمن است و همه استانداردهای بین المللی معاصر را برآورده می کند .


ولادیمیر کوزلوف رئیس شرکت دولتی ایمنی امور نظارت فنی روسیه (Rostekhnadzor) در گفتگویی با خبرگزاری ایتارتاس گفت که مسئله اصلی در باره ایمنی نیروگاه بوشهر حفاظت آن در مقابل تاثیرات جوی است .


وی گفت : نیرو گاه اتمی بوشهر باید به طور موثر در یک صدم درصد رطوبت و چهل و پنج درجه دمای هوا کار کند . مثل اینکه در یک حمام روسی دائمی قرار داشته باشد .


این کارشناس روسی گفت : این نیروگاه همچنین تمامی اصول ایمنی دیگر را برآورده می کند و بویژه در مقابل زلزله مقاوم است ومی تواند سقوط یک هواپیما از ارتفاع چند هزار کیلو متری را تحمل کند و از تهدیدات تروریستی نیز حفاظت می شود .


وی با بیان این مطلب که واحد های انرژی اتمی این نیرو گاه که توسط روسیه ساخته شده است یکی از بهترین واحدهایی است که در جهان ساخته شده گفت : در نیرو گاه بوشهر که از هر ده کارشناس آن پنج تن آنها روسی هستند به طور دائم کیفیت این نیرو گاه در برابر هرگونه نشت و سوراخ کنترل می کنند و هر ساله دهها کارشناس روسی از ساختمان این سایت بازدید می کنند .


رئیس شرکت (Rostekhnadzor) گفت ما برتولید تمامی تجهیزات لازم نظارت کامل داریم و بخشهایی ازاین تولیدات را به 130 شرکت روسی که در طرحهای بوشهر سهیم هستند واگذار کردیم .
شایان ذکر است ولادیمیر کوزلوف که شرکت وی قراردادهای جداگانه ای با ایران برای کمک به امور بازرسی هسته ای این نیرو گاه امضاء کرده است و این قرارداد در سال 1996 به امضاء رسیده و از همان سال تا سال 2008 اعتبار دارد . طبق این قرارداد کارشناسان روسی بازرسی از نقشه و نصب نیروگاه بوشهر ، آموزش پرسنل و تایید اسناد کنترل کیفی لازم را انجام می دهند.

تسلیت شهادت حضرت زینب

سالروز شهادت حضرت زینب بر همه شیعیان جهان تسلیت باد

زینب زنیکه مردانگی در رکابش جوانمردی آموخت  و رسالت زینب رسالتی سنگین تر از رسالت برادرش

هر انقلابی دو چهره دارد خون و پیام

رسالت دوم از عصر آغاز میشود،این رسالت بر دوش های ظریف یک زن است.......

زینب مانده است و کاروان اسیران در پی اش و صف های دشمنان تا افق درپیش راهش و رسالت رساندن پیام برادرش بر دوشش ، وارد شهر میشود ، از صحنه برمی گردد ، آن باغ های شهادت را پشت سر گذاشته و از پیراهنش بوی گل های سرخ به مشام میرسد ، واردشهر جنایت ،پایتخت قدرت ،پایتخت ستم و جلادی شده است ،آرام و پیروز،سراپا افتخار بر سر قدرت و قساوت بر سر بردگان مزدور و جلادان و بردگان استعمار و استبداد فریاد میزند :

«سپاس خداوند راه این هم کرامت و عزت به خاندان ما عطا کرد :افتخار نبوت ، افتخارامامت ؛ افتخار شهادت.....»

زینب رسالت رساندن پیام شهیدان زنده اما خاموش را به دوش گرفته است زیرا پس از شهیدان او به جا مانده است و اوست که باید زبان کسانی باشد که به تیغ جلادان،زبانشان برده است

اگر یک خون پیام نداشته باشد د رتاریخ گنگ میماند و اگر یک خون پیام خویش را به همه نسل ها نگذارد ،جلاد،شهید را درحصار یک عصر و یک زمان مبحوس کرده است .اگر زینب پیام کربلا را به تاریخ باز نگوید کربلا در تاریخ می ماند و کسانی که به این پیام نیازمندند از آن محروم میشوند و کسانی که با خونشان با همه نسل ها سخن میگویند سخنشان راکسی نمیشنود؛این است که رسالت زینب سنگین است ؛رسالت زینت پیامی است به همه انسان ها به همه کسانیکه بر مرگ حسین می گریند ، و به همه کسانی که در آستانه حسین سر به خضوع و ایمان فرود آورده اند ، و به همه کسانی که پیام حسین راکه «زندگی هیچ نیست جز عقیده و جهاد» معترفند ،پیام زینب به آنهاست که :

« ای همه!ای هر که با این خاندان پیوند و پیمان داری و ای هر کسی که به پیام محمد مومنی ،خود بیندیش ،انتخاب کن!در هر عصری و در هر نسلی و در هر سرزمینی که آمده ای ،پیام شهیدان کربلا را بشنو ،بشنو که گفته اند :

کسانی میتوانند خوب زندگی کنند که می توانند خوب بمیرند .بگو ای همه کسانیکه به پیام توحید،به پیام قرآن و به راه علی و خاندان علی معتقید ، خاندان ما پیامشان به شما ،ای همه کسانی که پس از ما می آیید، این است که این خاندانی است که هم هنر خوب زیستن را را به بشریت آموخته است و هم هنر خوب مردن را، زیرا هرکس آن چنان می میردکه زندگی میکند و پیام اوست به همه بشریت که اگر دین دارید ،"دین"،و اگر ندارید "حریت"  مسولیتی بر روی شما نهاده است که به عنوان یک انسان دیندار یا انسان آزاده شاهد زمان خود و شهیدحق وباطلی که در عصر خود درگیر است باشید که شهیدان ما ناظرند آگاهند زنده اند و همیشه حاضر و نمونه عملند و الگوی اند  گواه حق و باطل و سرگذشت و سرنوشت انسان»

و شهید یعنی به همه این معانی

آنان که رفتن کاری حسینی کرده اند

 و آنان که مانده اند باید کاری زینبی کنند

 و گرنه یزیدی اند!!!!! 

شهید دکتر علی شریعتی